Poster för kategori ‘Thailand’

Dec

081201

post Posta av Tina i Thailand

Idag är det första Advent hemma, jag saknar det och mina tjejer och kille !!

Idag gjorde vi en utflykt tillsammans med fritidsresor, elefantridning och vattenfall.
Vår reseledare var först lite irriterad eftersom guiden ordnade resan lite själv.
Våra vans, blev utbytta till en lokal buss, resan som egenligen skulle ta ca 15 minuter tog över en timme, vi satt och skumpa och hoppade bak på ett lastbilsflak på träbänkar.
Väl framme såg vi våra elefanter vi skulle få rida på, två och två. Alla i vårt sällskap
hade tjejelefanter, kanske alla hade det, det vet jag inte. Johans elefant var 25 år, Jeanette’s var 35 och vår var 45 år gammal, tydligen snällast också för övriga elefantskötarna hade hakar till sina elefanter, medan vår skötare styrde sin elefant enbart med rösten och en käpp utifall….
Vi fick rida ungefär ca 45 minuter på en plantage, fast det kändes som om vi red i djungeln.
Första biten gick elefanten efter och i vatten, det var lite läskigt, jag håll hårt i Willy och sitsen.
Vår elefant var foglig och snäll, medan de andra traskade rakt ut på ”middagsbordet”, rakt i skogen för att äta lite. På väg tillbaka fick jag och Jeanette tillfälle att rida ”barbacka”, vi satt på huvudet på elefanten, gränsle över nacken. Cooolt…
När vi kom tillbaka radade elefanterna upp sej efter ett rep, och väntade på att få sin belöning – bananer !
Vi tog sedan bussen vidare (åkte ca 5 minuter) till en nationalpark, för att se vattenfallet.
Jag, Johan och Jeanette badade såklart !

Pierre har inte fått tillbaka sin telefon, Jeannet har köpt solglasögon slipade för henne, ca 2000:- 8500 bath, hon har också beställt klänningar, två stycken för 10.000 bath.
Willy och Johan beställde hummer och fick betala efter vikt, 1300 bath, en pannkaka kostar 25bath,
en annan jämförelse är Singa 70bath eller Friterade bananer för 130 bath.

Mååånga bilder …..

Kolla in filmerna, ca 50mb, från ridturen.
Film 1 33mb
Film 2 46mb
Film 3 22mb

Danne och en elefant … !

Elefantkö för att vi ska kunna kliva på, från en byggnad i lagom höjd för att bara kliva på och sätta sej … !

Johan och Danne … !

Vid vattenfallet … !

Vår buss … !

Kliver på, bilderna är lite i oordning, men både Jeanette och Danne har knäppt kort … !

På elefanttur … !

Barbackaridning … !

Matar elefanterna… !

Stannade kvar, gick inte till vattenfallet… !

Bambu, växer 3cm på ett dygn, kan också fungera som byggnadställningar har vi sett … !

Vattenfallet … !

Gung, gung i lianer… !

Dec

081130

post Posta av Tina i Thailand

Idag har vi gjort en utflykt, till en strand som ligger lite längre bort efter samma kust som heter Phra Nang. Vi tog en Longtailboat dit, det kostade 160 bath per person (Pierre var inte med)
Det var en skön sand på stranden, med flera försäljare och massörer, Willy fick fotmassage men fick betala dubbla priset jämfört med vad vi betalade tidigare. Detsamma gällde priset på vatten och Singa, det senare är ett lokalt öl. På stranden fanns också en grotta Phra Nang Cave, och man unde besöka en lagun – självklart gjorde vi det, Willy väntade på stranden medan Jag, Jeanett, Johan och Danne bestämde oss för att gå till lagunen.
Det var 300 meter klättring (oftast i ca 60-70 graders vinkel) Först ca halva delen rakt upp och ca 20 meter plant för att sedan gå resten rakt ned, för att komma till lagunen fick ta hjälp av stenar, berget och rötter, men det fanns också rep fastsatt på flera ställen som tur var. Lite snopet så smakade vattnet i lagunen också salt, likasom havsvattnet, vet inte om jag kanske tänkt mej sötvatten. Botten var geggig, jag våggade aldrig sätta ned fötterna eftersom jag gick barfota. På vägen upp såg jag och Jeanette en orm, har ingen aning om den var gifttig eller inte. Det gick lättare tillbaka och hade jag haft riktiga skor har det varit riktigt skoj ! På vägen tillbaka gick jag och Danne en extra bit för att komma till en utsiktplats. Den visade baksidan (tror jag) så det gav inte mycket, men högt upp var vi i alla fall.
Ganska möra tog vi Longtailbåten tillbaka. Efter mat på Eden (okej mat, men personalen kollade mer tv än oss, och Pierre misste sin mobiltelefon) gick Johan för att få fotmassage av hotellets massör (de var bättre på stranden Nr 17) och Willy och Jeanette gick till stranden för att få massagen.
Jag och Johan hann också med en promenad efter stranden åt andra hållet, där såg vi fina bungalovs
blir det fler resor, blir det en sådan nästa gång….

Kolla in filmen från lagunen.
Film 1 60mb

Willy med solhatt… !

Longtailbåtar … !

Väntar på en båt

På båten till stranden

.. !

Utsikt efter vägen … !

Det stänkte en del av vågorna

Häftiga klippor, det är jag som står under

Willy

Johan (se hänget på berget bakom) …

Piratskepp kankse, eller en bar

Nära grottan … !

Stranddopp nära grottan … !

På väg till lagunen … !

Små grottvägar att gå in på efter vägen till lagunen … Johan !

Jeanette … !

Danne

Tina … !

Tina skakar galler

Skyltat

Denna orm såg jag och Jeanette på väg upp till lagunen.. !

Klättring … !

Vid lagunen … !

… !

detta har tidigare besökare gjort

Klättring tillbaka

.. !

Från utsiktsplatsen

081129

post Posta av Tina i Thailand

Gjorde mest ingenting, slöade i poolen och kollade lite affärer.

Svullnaden på handen håller på att gå ner, men fortfarande ont.

På kvällen gick jag och Johan och Danne och åt soppa efter gatan, de serverar all
möjlig mat efter gatorna, oftast har de gjort iordning en TukTuk eller vanlig moped
så att det går att tillaga mat och servera mat från dem. Jag har provat på pannkaka
flera gånger, med sylt, banan, annanas, ägg, kyckling, m.m

081128

post Posta av Tina i Thailand

Var till läkaren och visade min hand, det kostade 700 bath att få en intyg (till mitt försäkringsbolag).
Jag är väldigt öm vid beröring och har ett stort blåmärke, vissa rörelser gör ont, som att simma och
skriva med vanlig penna.

Slappat vid pooeln, de har goda isdrinkar överallt. Ungefär som slus (vet inte riktigt stavningen) men
mycket godare eftersom de gör dem direkt och med den frukt man vill ha, mango, vattenmelon, banan, lime, apelsin, kokos är de frukter jag kommer på nu

081127

post Posta av Tina i Thailand

Gjorde illa handen, på hotellet, hissdörren gick igen medna jagg var på väg in. Dessa hissdörrar är inte som de
svenska, utan den kände inte av mej utan förtsatte att stänga och smällde till utsidan av min högra hand,
det gjorde fruktansvärt ont ! jag svullnade direkt !

Bus poolen…

Regn på stranden, när regnet kommer blir det väldigt intensivt i ca en timme, sedan slutar det,
det det är inte liten ”skur” som kommer..
Vi hyrde också en kanot

Vill du kolla in en fill kan du prova att ladda hem denna